Es deia Paquita,
però tothom la coneixia pel seu malnom: la cabra de l’Hospitalet. El passat 1 d’octubre
es van complir 76 anys de la seva mort.
Va ser en les
immediacions d’Osca, en els primers mesos de la Guerra Civil [o de la Revolució
Social, com segurament en diria ella]. La cabra era anarquista i s’havia allistat
a la columna Los Aguiluchos de la Federació Anarquista Ibèrica (FAI), juntament
amb 200 milicianes més. María Martínez Sorroche n’era una altra, també de l’Hospitalet,
que aleshores era un bullider àcrata. Ho prova, entre d’altres, aquesta làmina
de la dibuixant tianenca Lola Anglada, extreta de l’exposició Poderosa memòria
que recentment li ha dedicat el Museu d’Història de Catalunya.
Amb el seu testimoni,
la María explica l’efervescència d’aquells dies al barri de la Torrassa, l’arribada
dels primers voluntaris estrangers (búlgars, francesos, alemanys i, sobretot,
italians) i les penúries de la reraguarda. La pel·lícula Libertarias, de Vicente
Aranda, està inspirada en totes elles, tot i que la meva miliciana cinematogràfica
preferida és Rosana Pastor, a Terra i llibertat, de Ken Loach.
Malgrat el nom de
la columna -el mot aguilucho servia
per designar els elements més joves del moviment llibertari-, la Paquita no era
cap nena. "Podía haber pasado por una adolescente" perquè era "menuda" i "delgada",
però la delataven les "arrugas de su ajado rostro".
'Las tribus'
Vaig saber de la
seva existència a través de la lectura de Las
tribus, un llibre editat el 1972, avui descatalogat i pràcticament
introbable, que vaig comprar a la Llibreria Central de Tremp per un altre motiu.
El seu autor, Josep Maria Aroca, va visitar Alella el juliol de 1936 per
realitzar un reportatge sobre els nens madrilenys refugiats a la torre del
Marquès [sic], per encàrrec del diari El Diluvio.
Poc després, Aroca s’enrolà en una columna confederal amb destí al front d’Aragó,
on fou testimoni d’alguns ajusticiaments sumaríssims i del desori derivat de la
manca de disciplina “fonamentada en la creença de l'ideal revolucionari”.
"A finales de setiembre
–escriu Aroca-, Huesca parecía una fruta madura, a punto de caer. Pero el
ataque planeado fracasó estrepitosamente [...] No se trataba de un fallo
militar, sino de una cuestión política. En el frente de Huesca operaban tres
grupos principales de milicias: la Columna Ascaso, la Columna Del Barrio,
comunista, y la Columna Macià-Companys, catalanista. Había, además, otros
pequeños grupos del POUM, alguna unidad de la Guardia de Asalto y una compañía
de Guardias Civiles [rebatejada com a Guardia Nacional Republicana]". A més, a
la rereguarda hi havia la Columna Los Aguiluchos, molts dels membres
de la qual van desertar per unir-se a l'Ascaso quan van saber que s'iniciava
l'ofensiva.
El grup d’Aroca va
iniciar la marxa sobre la ciutat, situada a 12 km de distància de Vicién, a les
6 del matí. "Los primeros dos o tres se andaron en silencio". A les onze, 200
metres més enllà del cementiri s’aturà l’avanç. El foc enemic feu esclatar el
vehicle blindat que precedia els milicians. "Luego se abrió la puerta trasera y un hombre convertido en una antorcha saltó al suelo y echó a correr hacia nosotros, profiriendo espantosos alaridos".
- "Échate al suelo
y revuélcate!", cridaren els seus companys.
- "Pegadme un tiro!
Matadme, por compasión!", gemegava el tripulant del vehicle.
Llavors Aroca
explica com "alguien llegaba corriendo, procedente del cementerio, con una
manta en las manos. Un figura menuda, delgada, con aire de adolescente. Los
largos cabellos ondeando al viento. Paquita. Bruscamente se detuvo, se dobló
sobre sí misma y cayó de rodillas, como si se dispusiera a rezar". Així morí la
cabra de l’Hospitalet, “una de las milicianas más famosas de entre las
innumerables que en aquella época pululaban por Aragón”.
"Camaradería amorosa"
"La fama la
precedía". La cabra estava casada, "por detrás de la Iglesia, sí, pero en
los medios ácratas era aceptado y respetado como una unión legal. El 'marido’ se
mostraba casi orgulloso de las proezas de su compañera, considerando que
entregaba a la causa algo que los milicianos necesitaban y que no tenían otro
modo de procurarse: su cuerpo, y con él un poco de placer y también de ilusión".
Mite o realitat, "una de las 'hazañas' que se le atribuían era la de
haberse acostado sucesivamente con todos los milicianos de una centuria, con un
solo intervalo de media hora para comer unos bocadillos. Y -decían- aún le
habían sobrado fuerzas para lavar, de madrugada, las camisas de todos aquellos hombres".
Certament, "las
milicianas han sido muy maltratadas por casi todos los comentaristas de nuestra
Guerra Civil, y hay que admitir que en un momento determinado llegaron a
constituir una verdadera plaga, contra la cual tuvo que tomar medidas drásticas
un hombre tan poco sospechoso de intolerancia como Buenaventura Durruti [...] Pero
entre aquella pléyade de mujeres de todas las edades que se enfundaron un mono
proletario y marcharon a compartir el destino de los combatientes antifascistas,
hubo auténticas idealistas, que formaron en primera línea como un hombre más,
empuñando un fusil, que cuidaron abnegadamente a los heridos o que llenaron de
ternura femenina los últimos instantes de los moribundos. Porque el idealismo,
la abnegación y la ternura no son un privilegio de clase, y pueden florecer
esplendorosamente incluso en la más descocada de las rameras".
Serveixi aquest
article com a remembrança de totes aquelles lluitadores. Com reivindicava la María,
ja velleta: "combatimos por creer profundamente que podíamos cambiar el rumbo
de nuestro país, aunque sólo fuese un cuarto. Nuestras aspiraciones: conseguir
el pan cotidiano y el derecho a la instrucción, la justicia, la libertad y el
respeto al ser humano".
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