Des de fa dues setmanes, algú juga al gat i la rata amb Abertis. Cada dia els murs de l'estació transformadora del peatge d'Alella apareixen pintats. Som l'1%. Aquest era el lema del graffiti que avui, a trenc d'alba, els operaris de la concessionària s'han afanyat a esborrar.
I és que aquest migdia Alella acollia dues activitats prou cridaneres a pocs metres una de l'altra. Mentre al giratori de Can Lleonart hi havia una concentració de vehicles clàssics, a l'accés de l'autopista en tenia lloc una altra, protagonitzada per un centenar de ciutadans, per reclamar l'eliminació del peatge. Era una metàfora del signe dels temps. Els cotxes han canviat, però el feudalisme encara existeix: des de 1969, per entrar i sortir del municipi s'ha de passar prèviament per caixa. Trenta-cinc cèntims per un quilòmetre escàs de recorregut fins a la B20 converteixen el peatge d'Alella en el més car de la geografia peninsular, proporcionalment parlant.
Avui els Seat 600 amb què els nostres avis van començar a pagar 43 anys enrere eren només d'exposició. Pel peatge han creuat altres marques i models, alguns de gamma alta (no oblidéssim pas que som a Alella). Durant una hora tothom hi ha passat de franc, tret de dues persones que s'han entestat a pagar: una dona de mitjana edat que conduïa un León groc, i un xicot molt tibat i encorbatat al volant d'un Ibiza. Tots dos han estat increpats amb crits de "tontos, tontos" i "teniu el que us mereixeu".
El procediment ha estat el de sempre: s'han obstruït totes les vies i se n'ha deixat només una d'oberta en cada sentit, aconduint tothom per aquestes, i s'han inutilitzat les cèl·lules que accionen els mecanismes d'obertura de les barreres tapant-les amb adhesius o bosses de plàstic. Sabedora de la nostra visita, Abertis ha pagat hores extres. Hi havia un empleat de la concessionària a cada via, i l'única interferència digna de menció s'ha produït quan un d'ells ha pretès prendre nota de les matrícules. Les consignes a favor de la gratuïtat han estat corejades amb intermitència, mentre la secció batasuni, integrada per una desena de nens i nenes, demanava als conductors que fessin sonar el clàxon en senyal d'aprovació.
A la desena va la vençuda?
L'aixecament de barreres d'aquest matí és el desè que organitza l'Ajuntament -els altres nou van tenir lloc entre 2004 i 2006- i el dotzè que té com a objectiu el peatge d'Alella si comptem les accions dutes a terme l'any 2001per Joves d'Alella Amb Ràbia.
La concentració d'avui marca un punt d'inflexió, ja que ha estat la primera que ha aplegat la plana major de l'Ajuntament. Hi eren tots els partits. Les primeres convocatòries oficials van ser encapçalades, en solitari, per ERC+La Garnatxa. El 2005 s'hi va afegir el PSC, i avui ha estat el torn de CiU, Gd'A i PP. En nom de tots ells, l'alcalde d'Alella, Andreu Francisco, ha llegit un manifest conjunt en què ha titllat la situació de "greuge sostingut inadmissible tenint en compte el cost de la seva construcció i els ingressos percebuts cada any per l'empresa concessionària". En declaracions a M1TV, Francisco n'ha exigit la seva "supressió definitiva".
1 comentari:
No vull pagar!
Publica un comentari a l'entrada